3.4 Tema 4: Kommunikation og samarbejde
-
læringsforløb: Case
Mille – den nødvendige dialog og den svære samtale
Formål
- At eleven bliver bevidst om, hvordan forskellige former for aktiviteter styrker den sproglige udvikling
- At eleven en brugbar viden omkring de pædagogiske lære- og handleplaner
- At eleven bliver i stand til at kunne kommunikere med både børn, forældre og kolleger ud fra en anerkendende tilgang
- At eleven får en forståelse af dagplejerens opgaver og arbejdsbetingelser
Fagmål
|
|
Pædagogik
|
lære-,
handleplaner og børnemiljøvurderinger og kan i
samarbejde
med skole, bo- og dagtilbudets øvrige personale
medvirke
til at udforme planer, der kan anvendes i det
pædagogiske
arbejde
|
Sprog,
kommunikation og psykologi
|
udviklingen
af sprog hos tosprogede børn, for at kunne vurdere
og
understøtte børns sprogudvikling,
pædagogisk
arbejde,
til
konflikter og vold, har indsigt i principperne for voldspolitik og
kriseberedskab
og har færdigheder i konfliktdæmpende og voldsforebyggende
adfærd,
|
Sundhedsfag
|
|
Kultur-
og aktivitetsfag
|
problemstillinger
for at kunne tilrettelægge aktiviteter for børn,
unge
og voksne på en måde, der skaber
interesse
for og lyst til at arbejde med naturfaglige emner
|
Bevægelse
og idræt
|
børn,
unge og voksne for at kunne planlægge og igangsætte
aktiviteter,
der tager højde for de udviklingstrin den enkelte eller
gruppen
befinder sig på i forhold til konkurrence, motivation,
samarbejde
og leg,
|
Samfundsfag
|
|
Dansk
|
erhvervsfaglige,
uddannelsesmæssige og almene sammenhænge
indholdsmæssig
kompleksitet
|
Varighed
Indhold
- Kropssprogets betydning
- Samarbejdsøvelser
- Anerkendende kommunikation
- Selvrefleksion
- Sprogudvikling
- Relationsdannelse
- Konflikthåndtering og voldsforebyggelse
- Den svære samtale
- Dialogisk læsning
- Sang og sanglege
- Politiske beslutningsprocesser og sprogbrug
- Politisk adfærd og arbejdsmarkedsforhold
- Konflikthåndtering og voldsforebyggelse
- Konflikter og samarbejde i det politiske system
Metode
Eleven
kommer til at arbejde ud fra teoretiske oplæg i gruppearbejder med
både skriftlige og praktiske opgaver
Evaluering
Når
teamet er afsluttet, skal eleven:
- Dokumentere undervisningens indhold i en fremlæggelse og et skriftligt produkt
- I forbindelse med fremlæggelsen modtager eleven respons på den samlede præstation, her under også arbejdsprocessen
Ingen kommentarer:
Send en kommentar