onsdag den 10. december 2014

Mål og indhold på tema 4

3.4 Tema 4: Kommunikation og samarbejde

- læringsforløb: Case Mille – den nødvendige dialog og den svære samtale

Formål
  • At eleven bliver bevidst om, hvordan forskellige former for aktiviteter styrker den sproglige udvikling
  • At eleven en brugbar viden omkring de pædagogiske lære- og handleplaner
  • At eleven bliver i stand til at kunne kommunikere med både børn, forældre og kolleger ud fra en anerkendende tilgang
  • At eleven får en forståelse af dagplejerens opgaver og arbejdsbetingelser


Fagmål
Pædagogik
  • Eleven har viden om baggrunden for og brugen af pædagogiske
lære-, handleplaner og børnemiljøvurderinger og kan i
samarbejde med skole, bo- og dagtilbudets øvrige personale
medvirke til at udforme planer, der kan anvendes i det
pædagogiske arbejde
  • Eleven har viden om områdets gældende lovgivning og retningslinjer for tavshedspligt, oplysningspligt,underretningspligt, selvbestemmelse og magtanvendelse.
Sprog, kommunikation og psykologi
  • Eleven har viden om barnets sproglige udvikling, herunder
udviklingen af sprog hos tosprogede børn, for at kunne vurdere
og understøtte børns sprogudvikling,
  • Eleven har kendskab til nonverbal kommunikations betydning for
pædagogisk arbejde,
  • Eleven kan identificere faktorer på arbejdspladsen, der kan føre
til konflikter og vold, har indsigt i principperne for voldspolitik og
kriseberedskab og har færdigheder i konfliktdæmpende og voldsforebyggende adfærd,
Sundhedsfag

Kultur- og aktivitetsfag
  • Eleven har kendskab til naturfaglige og biologiske
problemstillinger for at kunne tilrettelægge aktiviteter for børn,
unge og voksne på en måde, der skaber
interesse for og lyst til at arbejde med naturfaglige emner
Bevægelse og idræt
  • Eleven har viden om de sociale og fysiske udviklingstrin hos
børn, unge og voksne for at kunne planlægge og igangsætte
aktiviteter, der tager højde for de udviklingstrin den enkelte eller
gruppen befinder sig på i forhold til konkurrence, motivation,
samarbejde og leg,
Samfundsfag
  • Eleven kan anvende grundlæggende viden om det politiske system i Danmark til at forklare og diskutere løsninger på samfundsmæssige problemer,
  • Eleven kan anvende grundlæggende sociologisk viden til at forklare og diskutere sociale og kulturelle mønstre og udviklingen i disse,

Dansk
  • Eleven kan forholde sig til og reflektere over korrekt sprog, retstavning og tegnsætning samt forholde sig til og reflektere over regler og normer for sprogbrug i såvel egne som andres tekster i
erhvervsfaglige, uddannelsesmæssige og almene sammenhænge
indholdsmæssig kompleksitet
  • Eleven kan indsamle, udvælge, redegøre for samt bearbejde metodisk tekstmateriale i trykt eller elektronisk form
  • Eleven kan anvende relevante tale-, lytte- og skrivestrategier i forhold til emne og formål i erhvervsfaglige, uddannelsesmæssige og almene sammenhænge

Varighed


Indhold
  • Kropssprogets betydning
  • Samarbejdsøvelser
  • Anerkendende kommunikation
  • Selvrefleksion
  • Sprogudvikling
  • Relationsdannelse
  • Konflikthåndtering og voldsforebyggelse
  • Den svære samtale
  • Dialogisk læsning
  • Sang og sanglege
  • Politiske beslutningsprocesser og sprogbrug
  • Politisk adfærd og arbejdsmarkedsforhold
  • Konflikthåndtering og voldsforebyggelse
  • Konflikter og samarbejde i det politiske system

Metode
Eleven kommer til at arbejde ud fra teoretiske oplæg i gruppearbejder med både skriftlige og praktiske opgaver

Evaluering
Når teamet er afsluttet, skal eleven:


  • Dokumentere undervisningens indhold i en fremlæggelse og et skriftligt produkt
  • I forbindelse med fremlæggelsen modtager eleven respons på den samlede præstation, her under også arbejdsprocessen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar